Fotografia produktowa

Fotografia produktowa to obecnie najpopularniejszy sposób pokazywania najważniejszych zalet i cech wszystkich przedmiotów wytwarzanych przez producentów i projektantów. To jedna z najszybciej rozwijających się działek sztuki fotograficznej. Jest to także najbardziej praktyczna i dochodowa działka dla fotografów. Zdjęcia produktów potrzebuje niemalże każdy biznes – od małego przedsiębiorstwa poprzez sklep internetowy aż po dużą korporację.

Użytkownicy internetu to wzrokowcy. Dlatego bez dobrych zdjęć nawet najlepszy produkt nie wzbudzi zainteresowania w sieci. Wybierając produkty w internecie, potencjalny klient zwraca szczególną uwagę na zdjęcia produktów. Ich kompletność (pokazanie produktu z różnych stron) i jakość wykonania (np. ciekawy kadr, odpowiednie tło etc.). Szacuje się, że dobre zdjęcia produktów mogą podnieść sprzedaż eSklepu nawet o połowę. Zwiększają współczynnik konwersji, czyli stosunek kupujących do odwiedzających sklep i przyciągają nowych odbiorców. Przyczyniają się do budowy pozytywnego wizerunku eSklepu. Wyróżniają jego ofertę w social media. Dlatego w dużym stopniu przesądzają o finalnym sukcesie przedsięwzięcia.

Stąd zlecanie przygotowania zdjęć produktowych niedoświadczonym amatorom może skończyć się fiaskiem. Radzimy zawsze stawić na profesjonalistów, którzy znają się na rzeczy i mają w swoim portfolio sesje produktowe.

Do wystartowania z samodzielną fotografią produktową teoretycznie mogą wystarczyć aparat i obiektyw. Praktycznie potrzebne jest jeszcze studio. Poniżej prezentujemy wybrane porady które powinien znać specjalista od fotografii produktowej:

1. OŚWIETLENIE

Światło dzienne jest najlepszą z możliwych opcji. Jeśli przeprowadzamy sesję poza studiem, zdjęcia należy robić wczesnym popołudniem, kiedy moc i dystrybucja światła na planie będzie najbardziej odpowiednia. Lampy na sesji produktowej powinny raczej tylko wspierać naświetlenie, a nie odgrywać pierwszej roli na planie. Do profesjonalnych zdjęć produktowych przyda się mieć światła ciągłe (zestaw z parasolką) czy też softbox.

2. UNIKAJ CIĘŻKIEJ CIENI W FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ

Przy ustawianiu świateł należy także zastanowić się nad cieniowaniem produktu na planie. Warto unikać tzw. ciężkiej cieni, która powstaje, gdy moc i wielkość źródła światła są mniejsze w porównaniu do gabarytów produktu. Fotografowie radzą dążyć do tzw. efektu miękkiej cieni. Jak uzyskać taki efekt? Do tego możemy użyć tzw. dyfuzora do flesza. Dzięki niemu światło będzie rozprowadzane delikatnie i w bardziej równomierny sposób.

3. TŁO FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ

Przy sesjach produktowych najlepiej sprawdza się neutralne białe tło bez zbędnych dodatków i kolorów. Dzięki temu uwaga klientów będzie zwrócona tylko na produkt.

4. ODPOWIEDNI KADR

W poszukiwaniu odpowiedniego kadru powinniśmy przeprowadzić kilka testów i spróbować robić zdjęcia produktom z różnej perspektywy, by w końcu znaleźć kadr końcowy.

5. UŻYWAJ STATYWU

Im większe jest makro zbliżenie, tym trudniej jest utrzymać aparat w nieruchomości. Przy robieniu zdjęć packshotowych należy dodatkowo się zabezpieczyć i korzystać na planie z dobrego statywu.

 

6. OBIEKTYW WAŻNIEJSZY OD APARATU

Obiektywy są ważniejsze od aparatu – dlatego nie warto na nich oszczędzać.

Celem fotografii jest zwiększenie sprzedaży firmy. Zdjęcia produktów i ich ekspozycja powinny więc być dopasowane do gustu potencjalnych klientów, a nie do preferencji sprzedającego. Czasem na rzecz sprzedaży należy poświęcić własne artystyczne ambicje. Co nie oznacza, że w fotografii produktowej nie ma miejsca na kreatywność – wręcz przeciwnie (dotyczy to zarówno samej fotografii, jak i ekspozycji zdjęć na stronie eSklepu). Trzeba tylko pamiętać, że celem wszystkich artystycznych elementów ostatecznie jest sprzedaż produktu.

Jeżeli potrzebujesz specjalisty od fotografii produktowej w Warszawie polecamy www.legrafik.pl .

Fotografia i grafika

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Najlepsze miejsca na zdjęcia w Warszawie
Next post Druk offsetowy LED UV