Lidl Polska wspiera równość płacową –
zbliża się gala wręczenia nagród „Lidl Fair Pay”

Już 24 listopada, podczas European Circular Retail Congress 2022, odbędzie się uroczyste wręczenie nagród 4. edycji konkursu „Lidl Fair Pay”, organizowanego przez Lidl Polska. Nagroda docenia firmy z sektorów: FMCG, farmaceutycznego, ubezpieczeń oraz IT, wyznaczające na polskim rynku wysokie standardy w zakresie równości płacowej.

Już niedługo poznamy kolejnych finalistów konkursu „Lidl Fair Pay”, organizowanego przez Lidl Polska wraz z nowym partnerem strategicznym – United Nations Global Compact Network Poland (UN GCNP) – oraz partnerem merytorycznym, międzynarodową firmą doradczą Korn Ferry. Konkurs to szansa na zdobycie uznania jako lider równości w wynagrodzeniach dla kobiet i mężczyzn, zwiększenie reputacji na polskim rynku, a także stworzenie nowych standardów w zakresie równości płac, będących inspiracją i wzorem do naśladowania dla innych. Uczestnicy konkursu badani byli pod 3 względami: równości wynagrodzeń na tych samych poziomach zaszeregowania, udziału kobiet w kadrze kierowniczej oraz ich reprezentacji w zespołach zarządzających.

Tegoroczni zwycięzcy zostaną ogłoszeni 24 listopada podczas ceremonii wręczenia nagród European Circular Retail Congress 2022. Do udziału w czwartej edycji konkursu zaproszono polskie firmy z sektorów: FMCG, farmaceutycznego, ubezpieczeń oraz IT zatrudniające do 1500 osób. Laureatem poprzedniej edycji została firma Perrigo, a wśród wyróżnionych znaleźli się Polipak oraz Animex Foods.

„W Lidl Polska zawsze podkreślamy, że firmę tworzą ludzie, dlatego bardzo doceniamy codzienne zaangażowanie naszych pracowników, oferując im atrakcyjne warunki zatrudnienia. Oprócz wysokich wynagrodzeń oraz pakietu dodatkowych benefitów, stawiamy na rozwój zawodowy: promujemy awanse wewnętrzne oraz równość płacową kobiet i mężczyzn. W Lidl Polska wszyscy pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują jednakowe wynagrodzenia, niezależnie od płci czy wieku – decydują wyłącznie kompetencje” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

Idea fair pay w praktyce

Jak wynika z badania Korn Ferry, przeprowadzonego w ramach 3. edycji „Lidl Fair Pay”, różnice w zarobkach kobiet i mężczyzn są w dalszym ciągu zauważalne na większości stanowisk. Kobiety na polskim rynku są wynagradzane średnio o 7 proc. mniej niż mężczyźni, chociaż piastują porównywalne stanowiska.

Zespół Lidl Polska liczy obecnie ponad 27 000 pracowników. Wśród nich aż 70 proc. kierowników średniego szczebla oraz m.in. menedżerów sklepów stanowią kobiety. Wszyscy pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują w firmie również jednakowe wynagrodzenia, niezależnie od subiektywnych kryteriów, jak płeć czy wiek. Decydują wyłącznie kompetencje. Zgodnie ze strategią CSR na lata 2020-2025 oraz długofalową polityką personalną, Lidl Polska promuje też równość płacową i awanse wewnętrzne, dążąc do budowania kompetentnego i zróżnicowanego zespołu w oparciu o obiektywne kryteria: czynniki merytoryczne, jak wykształcenie, doświadczenie oraz umiejętności.

Wspieranie równości płci stanowi nieodłączną część kultury organizacyjnej Lidl Polska. W 2020 roku firma podpisała UN Women’s Empowerment Principles (WEPs) – wspólną inicjatywę UN Women i UN Global Compact, która koncentruje się w szczególności na wspieraniu i wzmacnianiu pozycji kobiet. W tym roku sieć rozszerzyła także współpracę z UN GCNP, przystępując do Programu „Business and Human Rights”. Współpraca polega m.in. na działaniach edukacyjnych i cyklu spotkań oraz konferencji, jak np. odbyta 8 marca konferencja „Ring the bell for gender equality”.

Poprzez przyznawanie wyjątkowej nagrody „Lidl Fair Pay”, sieć chce wyróżnić, zachęcić i motywować firmy do stosowania jednakowej polityki płacowej, dzielenia się swoimi inicjatywami oraz wspierania rozwoju rynku.

Więcej informacji o konkursie „Lidl Fair Pay” znajduje się na stronie www.circular-retail.eu oraz www.kimjestesmy.lidl.pl.

Fotografia i grafika

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Informatyk grafik - Czyli grafik komputerowy który poza projektowaniem potrafi zadbać o swój sprzęt komputerowy jak i sprzęt w firmie. Często taka osoba pracuje w mnijszych firmach gdzie sporadycznie potrzebna jest osoba techniczna do małych napraw. Krótko mówiąc informatyk grafik to taka złota rączka w świecie IT i grafiki

Projektant stron internetowych – Grafik ten znany jest również pod pojęciem Web Designer. Jak sama nazwa wskazuje, specjalista taki zajmuje się opracowaniem szaty graficznej stron internetowych. Zakres czynności tej kategorii grafików wykracza jednak zwykle poza samo opracowanie szablonu. Zlecając pracę Web Designerowi możemy liczyć na to, że opracowaną przez siebie szatę graficzną zmieni w pełni funkcjonalny interface witryny, który po przypisaniu do odpowiedniej domeny stanie się stroną internetową. Mimo, że Web Designerzy zapewniają usługi o bardzo szerokim spektrum, należy mieć na uwadze, że część zadań związanych z postawieniem serwisu powinno się zlecić osobom trzecim. W szczególności do czynności, o których tutaj mowa, należy zaliczyć zakup domeny, zapewnienie hostingu, czy też stworzenie tekstów, które mają pojawić się w serwisie.

Projektant interfaceów – Grafik ten, podobnie jak projektant stron internetowych, zajmuje się opracowaniem szat graficznych, które następnie zostają przeprogramowane w funkcjonalna całość. Różnica polega na tym, ze projektant interfaców specjalizuje się w wykonywaniu grafik, które zostaną wykorzystane nie w stronach internetowych, lecz w programach i aplikacjach. Chodzi tu tak o menu główne w grze komputerowej, jak i wykonanie przycisków do aplikacji na smartphona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Kaufland zapowiada podwyżki wynagrodzeń. Sieć przeznaczy na ten cel łącznie 120 mln zł
Next post Browar Cieszyn wyłącznym i oficjalnym dostawcą piwa dla Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach