Nextbike Polska domyka sezon 2022 z 10-procentowym wzrostem liczby wypożyczeń i rozpędza się w nowy rok

  • Nextbike Polska zamyka sezon 2022, odnotowując rosnącą popularność rowerów. Liczba wypożyczeń w skali całej Polski wzrosła aż o 10 proc., a Polacy przejeździli na rowerze miejskim ponad 3,6 mln godzin.
  • Liczba nowych użytkowników usługi przekroczyła 273 tys., a sektor mikromobilności powraca do formy sprzed pandemii.
  • Spółka podsumowuje miniony sezon i zapowiada przełomowe zmiany w przyszłym roku.

Od 1 grudnia w większości miast rowery nie są już dostępne, a Spółka przygotowuje się na wejście w nowy rok. 2022 rok chyli się ku końcowi, a wraz z tym nadchodzi czas podsumowań i stawiania sobie nowych wyzwań. Wzrost cen spowodowany inflacją, postpandemiczna rzeczywistość, praca hybrydowa wielu firm i co za tym idzie zmiany w przemieszczaniu się do biur. To tylko część wyzwań, z którymi musiał się zmierzyć Nextbike w tym roku. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności, spółka ogłosiła właśnie rekordowe wyniki finansowe – najlepsze w swojej ponad 10-letniej historii istnienia. W tym czasie oferowane przez nią rowery miejskie zyskały na popularności, co znajduje odzwierciedlenie w aż 10-procentowym wzroście liczby wypożyczeń w całej Polsce.

Spółka Nextbike Polska podsumowała właśnie wyniki finansowe za ostatni kwartał. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w trzecim kwartale jej przychody ze sprzedaży wzrosły o 10,9 proc. (do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (do 8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Wśród ważnych wydarzeń warto wymienić również progres w ponad dwuletnim procesie restrukturyzacyjnym, którego bieżąca faza została zakończona podpisaniem umów restrukturyzacyjnych z Alior Bank S.A. oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego, a także zatwierdzeniem przez wierzycieli propozycji układowych. Równie istotne w ostatnim okresie są wygrane przez Grupę Nextbike przetargi i umowy podpisane m.in. z miastem Wrocław na obsługę ponad 2000 tysięcy rowerów, w tym rowerów elektrycznych na kwotę 18 mln złotych i okres 2 lat oraz z miastem Warszawa na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028.

Ostatnie wyniki to efekt ciężkiej pracy całego zespołu, który stanął na wysokości zadania w tak niesprzyjającym czasie postpandemicznej rzeczywistości, restrukturyzacji spółki czy inflacji. Chcemy dalej optymalizować koszty operacyjne i mamy na to realne szanse, bo jako spółka kontynuujemy inwestycje w analizę danych i narzędzia do predykcji, wspierające nasze decyzje biznesowe. Dzięki nim możemy zrozumieć, gdzie system działa sprawnie, a w których miejscach trzeba poświęcić więcej uwagi i wprowadzić jeszcze lepsze rozwiązania – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

W 2022 wszyscy jesteśmy rowerzystami

Polacy wracają do ruchu po pandemii. Liczba wypożyczeń rowerów za ten rok wyniosła prawie 8 mln (+10 proc. względem zeszłego roku). Najlepszym dniem w tym roku okazał się 5 czerwca, czyli początek letniego sezonu z ponad 58 tys. wypożyczeń pojazdów. Średnio każdego dnia było to prawie 30 tys., a łączny czas, który spędziliśmy na rowerach to 219 172 320 minut, co oznacza 152 203 dni, które przekładają się na ponad 400 lat ciągłego wynajmu. Na wypożyczonych jednośladach przejechaliśmy dystans ponad 33 mln kilometrów, odpowiadający niemalże 50 podróżom na Księżyc i z powrotem czy pokonaniu trasy Tour de Pologne 28 tysięcy razy.

Warszawa rowerem stoi

Ciekawie wygląda to w poszczególnych miastach. Jako największy ośrodek miejski Warszawa pozostaje na prowadzeniu i utrzymuje pozycję rowerowego lidera Polski. Prawie 4 miliony wypożyczeń pojazdów to wzrost o 15 proc. względem zeszłego roku. W 2022 roku do systemu Veturilo dołączyło najwięcej nowych użytkowników, bo aż 120 872 osób. Całkowita liczba wypożyczeń wyniosła 3 904 647. Każdego dnia warszawianki, warszawiacy i osoby odwiedzające stolicę wypożyczały rowery Veturilo średnio ponad 14 tysięcy razy. Średnia pokonywana odległość podczas jednego wypożyczenia to 3,68 km, jednak dane pokazują, że ogromna część użytkowników wybiera rowery miejskie na dłuższych dystansach, np. podczas weekendowych przejażdżek za miasto.

Rekordy we Wrocławiu

Stolica Dolnego Śląska nie pozostaje w tyle i bije swoje własne rekordy, ustanawiając najlepszy wynik w już 11-letniej historii istnienia Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Liczba lokalnych wypożyczeń wzrosła aż o 100 tys. względem zeszłego roku, a Wrocławianie w tym sezonie przejechali na rowerach miejskich dystans 5 409 625 km. Łączny czas jazdy na rowerach wyniósł 40 mln minut, co daje nam prawie 100 miesięcy ciągłego wypożyczenia. Wrocław może pochwalić się także liczbą użytkowników w systemie, co oznacza liczbę osób starających się żyć aktywnie i wybierać rower – jest ich aż 351 tysięcy.

Wraz z rowerem miejskim odmieniliśmy nawyki transportowe Polaków i przetarliśmy ścieżkę dla szerszego sektora mikromobilności. Nie poprzestajemy na laurach i wierzymy, że ciężka praca przyniesienie kolejne efekty. Konsekwentnie współpracujemy z miastami i rozumiejąc jak w tych trudnych czasach zmieniają się ich potrzeby, wiemy, że konieczne jest, aby nasz model biznesowy był elastyczny, a parametry kontraktów dopasowane do ich potrzeb. Prowadzimy liczne dyskusje z samorządami, jak najefektywniej wdrażać systemy rowerowe i widzimy, że bliska współpraca pozwala na znalezienie odpowiednich rozwiązań. – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

Zmiany, zmiany, zmiany

Sezon pełen sukcesów jest zapowiedzią kolejnych dużych zmian. W 2023 roku Grupa Nextbike będzie odpowiedzialna za uruchomienie odświeżonego systemu rowerów miejskich w Warszawie. Wszystkie jednoślady zostaną wymienione na nowoczesne Smartbike 2.0 wyposażone w technologię 4. generacji i system GPS, który pozwoli użytkownikom na większą swobodę korzystania z systemu. Sama technologia umożliwi zaś jeszcze dokładniejsze określenie kierunków i tras najchętniej wybieranych przez Polaków, m.in. po to, aby z większą precyzją wspierać planowane budowy kolejnych ścieżek czy stacji rowerowych.

Dodatkowym rozwiązaniem, które firma planuje wprowadzić w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców stolicy. Jak podkreślają przedstawiciele Grupy Nextbike, zależy im na byciu wzorem w ekologicznym podejściu do biznesu. Od tego sezonu mobilny serwis Nextbike został uzupełniony o e-skutery, a w najbliższej przyszłości do codziennych działań operacyjnych włączone zostaną również rowery cargo, które zmniejszą emisyjność, np. podczas serwisowania czy czynności związanych z obsługą systemów.

Rowerowy biznes w nowoczesnej odsłonie

Od dwóch lat Nextbike buduje kompetencję w świadczeniu usług reklamowych, a w tym roku wystartował z pierwszą w Polsce kampanią multichannel dla użytkowników rowerów miejskich. Podsumowanie finansowe ostatniego sezonu i wzrost przychodów z reklamy o 994 tysiące zł (+ 71 proc.) jasno wskazują, że to ważny kierunek rozwoju spółki.

Każde wypożyczenie jest kontaktem z aplikacją, ale przede wszystkim użytkownikiem. Reklama na pojazdach, która jest widoczna dla wszystkich, okazała się biznesowym strzałem w dziesiątkę. W systemie mamy już 2,5 mln użytkowników, co daje nam ogromną szansę na dotarcie z komunikatem do szerokiej grupy odbiorców poprzez kampanie łączące offline z online. W tym roku odnotowaliśmy 71-procentowy wzrost przychodów z reklamy i z pewnością będziemy dalej rozwijali się w tym kierunku. Chcemy podejść do reklamy i komunikacji bardzo szeroko, angażować Polaków nie tylko wyborem rowerów, ale przede wszystkim promować postawę korzystną dla nas wszystkich, jak np. aktywny odpoczynek czy ograniczanie śladu węglowego – podsumowuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

Fotografia i grafika

Informatyk grafik - Czyli grafik komputerowy który poza projektowaniem potrafi zadbać o swój sprzęt komputerowy jak i sprzęt w firmie. Często taka osoba pracuje w mnijszych firmach gdzie sporadycznie potrzebna jest osoba techniczna do małych napraw. Krótko mówiąc informatyk grafik to taka złota rączka w świecie IT i grafiki

Projektant stron internetowych – Grafik ten znany jest również pod pojęciem Web Designer. Jak sama nazwa wskazuje, specjalista taki zajmuje się opracowaniem szaty graficznej stron internetowych. Zakres czynności tej kategorii grafików wykracza jednak zwykle poza samo opracowanie szablonu. Zlecając pracę Web Designerowi możemy liczyć na to, że opracowaną przez siebie szatę graficzną zmieni w pełni funkcjonalny interface witryny, który po przypisaniu do odpowiedniej domeny stanie się stroną internetową. Mimo, że Web Designerzy zapewniają usługi o bardzo szerokim spektrum, należy mieć na uwadze, że część zadań związanych z postawieniem serwisu powinno się zlecić osobom trzecim. W szczególności do czynności, o których tutaj mowa, należy zaliczyć zakup domeny, zapewnienie hostingu, czy też stworzenie tekstów, które mają pojawić się w serwisie.

Projektant interfaceów – Grafik ten, podobnie jak projektant stron internetowych, zajmuje się opracowaniem szat graficznych, które następnie zostają przeprogramowane w funkcjonalna całość. Różnica polega na tym, ze projektant interfaców specjalizuje się w wykonywaniu grafik, które zostaną wykorzystane nie w stronach internetowych, lecz w programach i aplikacjach. Chodzi tu tak o menu główne w grze komputerowej, jak i wykonanie przycisków do aplikacji na smartphona.

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post DANONE powołuje ekspercki think tank, który ma przekonać Polaków do zrównoważonego żywienia
Next post Wystawa Grand Press Photo 2022 w Warszawie