Nextbike Polska domyka sezon 2022 z 10-procentowym wzrostem liczby wypożyczeń i rozpędza się w nowy rok

  • Nextbike Polska zamyka sezon 2022, odnotowując rosnącą popularność rowerów. Liczba wypożyczeń w skali całej Polski wzrosła aż o 10 proc., a Polacy przejeździli na rowerze miejskim ponad 3,6 mln godzin.
  • Liczba nowych użytkowników usługi przekroczyła 273 tys., a sektor mikromobilności powraca do formy sprzed pandemii.
  • Spółka podsumowuje miniony sezon i zapowiada przełomowe zmiany w przyszłym roku.

Od 1 grudnia w większości miast rowery nie są już dostępne, a Spółka przygotowuje się na wejście w nowy rok. 2022 rok chyli się ku końcowi, a wraz z tym nadchodzi czas podsumowań i stawiania sobie nowych wyzwań. Wzrost cen spowodowany inflacją, postpandemiczna rzeczywistość, praca hybrydowa wielu firm i co za tym idzie zmiany w przemieszczaniu się do biur. To tylko część wyzwań, z którymi musiał się zmierzyć Nextbike w tym roku. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności, spółka ogłosiła właśnie rekordowe wyniki finansowe – najlepsze w swojej ponad 10-letniej historii istnienia. W tym czasie oferowane przez nią rowery miejskie zyskały na popularności, co znajduje odzwierciedlenie w aż 10-procentowym wzroście liczby wypożyczeń w całej Polsce.

Spółka Nextbike Polska podsumowała właśnie wyniki finansowe za ostatni kwartał. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w trzecim kwartale jej przychody ze sprzedaży wzrosły o 10,9 proc. (do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (do 8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Wśród ważnych wydarzeń warto wymienić również progres w ponad dwuletnim procesie restrukturyzacyjnym, którego bieżąca faza została zakończona podpisaniem umów restrukturyzacyjnych z Alior Bank S.A. oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego, a także zatwierdzeniem przez wierzycieli propozycji układowych. Równie istotne w ostatnim okresie są wygrane przez Grupę Nextbike przetargi i umowy podpisane m.in. z miastem Wrocław na obsługę ponad 2000 tysięcy rowerów, w tym rowerów elektrycznych na kwotę 18 mln złotych i okres 2 lat oraz z miastem Warszawa na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028.

Ostatnie wyniki to efekt ciężkiej pracy całego zespołu, który stanął na wysokości zadania w tak niesprzyjającym czasie postpandemicznej rzeczywistości, restrukturyzacji spółki czy inflacji. Chcemy dalej optymalizować koszty operacyjne i mamy na to realne szanse, bo jako spółka kontynuujemy inwestycje w analizę danych i narzędzia do predykcji, wspierające nasze decyzje biznesowe. Dzięki nim możemy zrozumieć, gdzie system działa sprawnie, a w których miejscach trzeba poświęcić więcej uwagi i wprowadzić jeszcze lepsze rozwiązania – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

W 2022 wszyscy jesteśmy rowerzystami

Polacy wracają do ruchu po pandemii. Liczba wypożyczeń rowerów za ten rok wyniosła prawie 8 mln (+10 proc. względem zeszłego roku). Najlepszym dniem w tym roku okazał się 5 czerwca, czyli początek letniego sezonu z ponad 58 tys. wypożyczeń pojazdów. Średnio każdego dnia było to prawie 30 tys., a łączny czas, który spędziliśmy na rowerach to 219 172 320 minut, co oznacza 152 203 dni, które przekładają się na ponad 400 lat ciągłego wynajmu. Na wypożyczonych jednośladach przejechaliśmy dystans ponad 33 mln kilometrów, odpowiadający niemalże 50 podróżom na Księżyc i z powrotem czy pokonaniu trasy Tour de Pologne 28 tysięcy razy.

Warszawa rowerem stoi

Ciekawie wygląda to w poszczególnych miastach. Jako największy ośrodek miejski Warszawa pozostaje na prowadzeniu i utrzymuje pozycję rowerowego lidera Polski. Prawie 4 miliony wypożyczeń pojazdów to wzrost o 15 proc. względem zeszłego roku. W 2022 roku do systemu Veturilo dołączyło najwięcej nowych użytkowników, bo aż 120 872 osób. Całkowita liczba wypożyczeń wyniosła 3 904 647. Każdego dnia warszawianki, warszawiacy i osoby odwiedzające stolicę wypożyczały rowery Veturilo średnio ponad 14 tysięcy razy. Średnia pokonywana odległość podczas jednego wypożyczenia to 3,68 km, jednak dane pokazują, że ogromna część użytkowników wybiera rowery miejskie na dłuższych dystansach, np. podczas weekendowych przejażdżek za miasto.

Rekordy we Wrocławiu

Stolica Dolnego Śląska nie pozostaje w tyle i bije swoje własne rekordy, ustanawiając najlepszy wynik w już 11-letniej historii istnienia Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Liczba lokalnych wypożyczeń wzrosła aż o 100 tys. względem zeszłego roku, a Wrocławianie w tym sezonie przejechali na rowerach miejskich dystans 5 409 625 km. Łączny czas jazdy na rowerach wyniósł 40 mln minut, co daje nam prawie 100 miesięcy ciągłego wypożyczenia. Wrocław może pochwalić się także liczbą użytkowników w systemie, co oznacza liczbę osób starających się żyć aktywnie i wybierać rower – jest ich aż 351 tysięcy.

Wraz z rowerem miejskim odmieniliśmy nawyki transportowe Polaków i przetarliśmy ścieżkę dla szerszego sektora mikromobilności. Nie poprzestajemy na laurach i wierzymy, że ciężka praca przyniesienie kolejne efekty. Konsekwentnie współpracujemy z miastami i rozumiejąc jak w tych trudnych czasach zmieniają się ich potrzeby, wiemy, że konieczne jest, aby nasz model biznesowy był elastyczny, a parametry kontraktów dopasowane do ich potrzeb. Prowadzimy liczne dyskusje z samorządami, jak najefektywniej wdrażać systemy rowerowe i widzimy, że bliska współpraca pozwala na znalezienie odpowiednich rozwiązań. – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

Zmiany, zmiany, zmiany

Sezon pełen sukcesów jest zapowiedzią kolejnych dużych zmian. W 2023 roku Grupa Nextbike będzie odpowiedzialna za uruchomienie odświeżonego systemu rowerów miejskich w Warszawie. Wszystkie jednoślady zostaną wymienione na nowoczesne Smartbike 2.0 wyposażone w technologię 4. generacji i system GPS, który pozwoli użytkownikom na większą swobodę korzystania z systemu. Sama technologia umożliwi zaś jeszcze dokładniejsze określenie kierunków i tras najchętniej wybieranych przez Polaków, m.in. po to, aby z większą precyzją wspierać planowane budowy kolejnych ścieżek czy stacji rowerowych.

Dodatkowym rozwiązaniem, które firma planuje wprowadzić w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców stolicy. Jak podkreślają przedstawiciele Grupy Nextbike, zależy im na byciu wzorem w ekologicznym podejściu do biznesu. Od tego sezonu mobilny serwis Nextbike został uzupełniony o e-skutery, a w najbliższej przyszłości do codziennych działań operacyjnych włączone zostaną również rowery cargo, które zmniejszą emisyjność, np. podczas serwisowania czy czynności związanych z obsługą systemów.

Rowerowy biznes w nowoczesnej odsłonie

Od dwóch lat Nextbike buduje kompetencję w świadczeniu usług reklamowych, a w tym roku wystartował z pierwszą w Polsce kampanią multichannel dla użytkowników rowerów miejskich. Podsumowanie finansowe ostatniego sezonu i wzrost przychodów z reklamy o 994 tysiące zł (+ 71 proc.) jasno wskazują, że to ważny kierunek rozwoju spółki.

Każde wypożyczenie jest kontaktem z aplikacją, ale przede wszystkim użytkownikiem. Reklama na pojazdach, która jest widoczna dla wszystkich, okazała się biznesowym strzałem w dziesiątkę. W systemie mamy już 2,5 mln użytkowników, co daje nam ogromną szansę na dotarcie z komunikatem do szerokiej grupy odbiorców poprzez kampanie łączące offline z online. W tym roku odnotowaliśmy 71-procentowy wzrost przychodów z reklamy i z pewnością będziemy dalej rozwijali się w tym kierunku. Chcemy podejść do reklamy i komunikacji bardzo szeroko, angażować Polaków nie tylko wyborem rowerów, ale przede wszystkim promować postawę korzystną dla nas wszystkich, jak np. aktywny odpoczynek czy ograniczanie śladu węglowego – podsumowuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

Fotografia i grafika

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Zarobki jak w każdej pracy są zależne od miasta w jakim mieszkamy, doświadczenia i umiejętności. Osoba początkująca zaczyna od niskich stawek 2000 - 2500zł miesiecznie. Grafik bardziej zawansowany 3000zł do 4000zł. Grafik specjalizujący się w grafice 3D, dobry ilustrator, dobry projektant interfejsów w dużym mieście może liczyć na zarobki 6000zł i w górę. 

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

Zarobki w branży graficznej

Zgodnie z najnowszymi danymi (stan na styczeń 2022r.) przeciętne wynagrodzenie grafików wynosi około 4 840 PLN brutto. Według redakcji GRAFMAG projektanci zatrudnieni w dużych firmach mają szansę na wynagrodzenie powyżej 8500 zł netto. Miesięczne zarobki są również uzależnione od formy zatrudnienia. Najpopularniejszą formą jest zatrudnienie na zasadzie kontraktu B2B (Business to Business).

Predyspozycje do zawodu w branży graficznej

Niemal każda firma potrzebuje materiałów graficznych, szczególnie gdy jest obecna w sieci i intensywnie działa w ramach marketingu internetowego. Projektant grafiki zajmuje się przygotowaniem materiałów reklamowych, znaków firmowych, okładek książek, a także projektowaniem publikacji oraz stron internetowych. Technik grafiki i poligrafii przygotowuje również materiały do drukowania cyfrowego, także w technologii 3D. Jeśli cechuję Cię umiejętność twórczego myślenia, jesteś osobą komunikatywną i kreatywną doskonale odnajdziesz się w tej branży. Jest to zawód, który wymaga bieżącej znajomości trendów i śledzenia nowości technicznych. Wymaga zdobywania ciągłych umiejętności zawodowych.

Technik grafiki i poligrafii

Podczas nauki na kierunku Technik grafiki i poligrafii możesz zdobyć dwie państwowe kwalifikacje. Pierwsza kwalifikacja przygotuje Cię do wykonywania prac graficznych i publikacji cyfrowej, druga umożliwi drukowanie cyfrowe i obróbkę druków. Po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego otrzymasz zaświadczenie o posiadaniu danej kwalifikacji. Zakończenie nauki i zdanie egzaminu państwowego jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu technika. Czas trwania całego kursu to 2,5 roku. Szeroki zakres nauki obejmuje takie przedmioty jak: język obcy zawodowy, bhp, organizacja pracy zespołu, projektowanie graficzne i projektowanie publikacji, poligrafia. Dodatkowo zdobędziesz kompetencje z zakresu poligrafii: podstawy dziedziny, rysunek techniczny, maszyny i urządzenia cyfrowe, modelowanie i drukowanie 3D.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post DANONE powołuje ekspercki think tank, który ma przekonać Polaków do zrównoważonego żywienia
Next post Wystawa Grand Press Photo 2022 w Warszawie