Usłysz klasykę muzyki nowej!

Festiwal Sacrum Profanum za nami, ale święto muzyki współczesnej w Krakowie trwa nadal – dzięki nowemu cyklowi. Interakcje stanowią przegląd dorobku najciekawszych kompozytorów i kompozytorek naszych czasów. Usłyszymy między innymi wielokrotnie nagradzany, ekwilibrystyczny utwór Not I Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki, a towarzyszące koncertom dyskusje posłużą wymianie doświadczeń i oswojeniu się z eksperymentalną twórczością.

W tym roku Sacrum Profanum wykracza poza tradycyjne ramy czasowe festiwalu, by zapewnić jeszcze więcej wrażeń publiczności ceniącej muzyczny eksperyment. Aż do grudnia potrwa cykl Interakcje, który powstał w wyniku ścisłej współpracy KBF z krakowskim środowiskiem artystycznym.

Kluczową rolę w tworzeniu programu odegrała Spółdzielnia Muzyczna. Ten młody zespół muzyki współczesnej, uhonorowany prestiżową nagrodą Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, wystąpi 20 października z programem Poza czasem. Wykonanie kompozycji Georga Friedricha Haasa oraz Pawła Mykietyna pozwoli spojrzeć na nowo na dziedzictwo renesansu i baroku. Z kolei wysublimowane brzmienia utworów Tristana Muraila i Rebekki Saunders skłonią do ćwiczenia się w uważności. „Ta Interakcja opiera się na wierze w niezwykłą siłę sztuki, która potrafi zabrać nas poza przestrzeń i czas” – mówi Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.

Koncert Flaneur, zaplanowany na 8 listopada, również będzie muzyczną podróżą. Jeden z najbardziej cenionych zespołów litewskich, Contemporary Music Ensemble Synaesthesis, zaprezentuje między innymi utwór inspirowany spacerami po opustoszałym wskutek lockdownu mieście. Utrzymany w nurcie minimalizmu koncert będzie okazją, by oswoić towarzyszące nam negatywne uczucia i odnaleźć spokój, potrzebny, by odpowiednio reagować.

Program Idzie nowe, który odbędzie się 3 grudnia, stanowi intrygujące spotkanie pokoleń. W jego trakcie usłyszymy premierowe kompozycje Zygmunta Krauzego. Nestor polskiej awangardy wraz ze Spółdzielnią Muzyczną zagra między innymi dzieło nawiązujące do jednego z poematów Apollinaire’a, będące głosem w obronie wolności sztuki. Tego wieczora usłyszymy też utwór Pawła Malinowskiego, inspirowany krakowskimi mozaikami i zakamuflowanymi skarbami architektury miasta. Będzie to rezultat współpracy młodego kompozytora ze Spółdzielnią Muzyczną.

Finał cyklu zaplanowano na 15 grudnia. Interakcja Poza instrumentbędzie próbą poszerzenia tradycyjnego instrumentarium i przekroczenia od dawna wytyczonych przez niego granic. Usłyszymy Imaginary Landscape No. 1 ikony awangardy Johna Cage’a, a także pełne dźwiękonaśladowczych chwytów utwory Caroli Bauckholt i Andrzeja Kwiecińskiego. Zwieńczeniem programu i całego cyklu będzie wielokrotnie nagradzana kompozycja Not I Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek, która wystąpi na scenie razem ze Spółdzielnią Muzyczną.

Koncertom towarzyszą dyskusje z udziałem twórców, obserwatorów i krytyków różnych dziedzin sztuki. Publiczność jest zaproszona do włączania się w te rozmowy. „Nie wierzymy w sztywne podziały. Zarówno publiczność, jak i wykonawcy, ale też osoby działające w innych dziedzinach, wszyscy współtworzymy przestrzeń sztuki: słowem, dźwiękiem, gestem, światłem… Ten cykl powstał po to, żebyśmy mogli się spotkać nawzajem ze sobą i naszymi doświadczeniami” – mówi Martyna Zakrzewska ze Spółdzielni Muzycznej.

Organizatorami cyklu są Miasto Kraków, KBF i Spółdzielnia Muzyczna. Cały program jest dostępny na stronie festiwalu. „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.

Bilety: https://kbfbilety.krakow.pl/kategorie/sacrum-profanum-interakcje

Fotografia i grafika

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Planety Lema rozdane!
Next post Wybitna angielska orkiestra w ramach ostatniego koncertu z cyklu ICE Classic!