Wizualizacja architektoniczna

Podstawą pracy architektów jest tworzenie projektów zagospodarowania danej przestrzeni. Stanowią one fundamenty dalszych działań zmierzających do realizacji koncepcji. Aby zainteresować danym pomysłem inwestora, bądź w przystępny sposób wyjaśnić założenia i rozwiązania projektowe klientowi, należy zadbać o profesjonalną i zrozumiałą prezentację pracy architekta. Tutaj właśnie niemal niezbędnym, a na pewno niezwykle przydatnym narzędziem są wizualizacje. Wszystkie wytyczne dotyczące projektu wymagają szczegółowego i dokładnego komentarza, który nie zawsze może być w pełni zrozumiały dla zwykłego odbiorcy. Dlatego właśnie zarówno architekci, jak firmy deweloperskie, powszechnie stosują nowoczesne metody prezentacji w formie wizualizacji. Taka forma przedstawienia projektu jest przystępna dla każdego odbiorcy i może zadecydować o jego zainteresowaniu danym projektem. Chcielibyśmy przedstawić tutaj różne rodzaje architektonicznych wizualizacji.Najprostszą metodą prezentacji jest statyczna wizualizacja architektoniczna.

Wizualizacje architektoniczne można scharakteryzować jako popularną metodę prezentacji danego produktu, projektu architektonicznego. Wszystko odbywa się tu z wykorzystaniem trójwymiarowej grafiki, która pozwala ukazać wizję ukończonego projektu. Na proces, jakim jest wizualizacja architektoniczna, składają się takie etapy jak modelowanie, tworzenie i nakładanie materiałów, ustawianie odpowiedniego oświetlenia oraz tak zwany rendering, czyli proces w którym następuje obliczenie odbicia światła od znajdujących się w scenie rekwizytów.

Wizualizacja architektoniczna stanowi swego rodzaju cyfrowe fotografowanie budynku, co ma na celu pokazanie tego jak wygląda elewacja, czy jaka jest jego kubatura. Wizualizacja tego rodzaju stanowi doskonały materiał marketingowy, który bezsprzecznie przydaje się podczas kampanii reklamowej danej inwestycji. Wizualizacja architektoniczna stanowi także nieocenioną pomoc przy obrazowaniu, a także weryfikacji danej koncepcji architektonicznej, i to na każdym etapie powstawania.Znaczącym uzupełnieniem wizualizacji architektonicznych są wizualizacje 3D. Słowem, wizualizacja architektoniczna to projekt dający jasny i dokładny pogląd na daną ideę przestrzenną.

Najszerzej definiując pojęcie wizualizacji, możemy powiedzieć, że jest to rodzaj komunikacji, polegający na graficznym przedstawieniu danych oraz interakcji, jakie między nimi zachodzą. Nie pretenduje ona do miana sztuki. Ma być czytelna dla jak największej grupy odbiorców, bez względu na ich znajomość przedmiotu wizualizacji. Dobra i pełna wizualizacja musi uwzględnić specyfikę dziedziny, w której jest stosowana. Skoro więc dla projektanta architektura jest czymś wykraczającym poza fizycznie wydzieloną przestrzeń, także w wizualizacji architektonicznej poprawne wymodelowanie przestrzeni jest jedynie punktem wyjścia do wielu różnorodnych czynności mających na celu przekazanie możliwie dużej liczby informacji o projekcie. Ponieważ jednym z zadań architektury jest zwiększanie estetyki otoczenia, wizualizacja powinna przekonać o tym, że nowa realizacja architektoniczna to zadanie spełni.

Koszt wykonania wizualizacji architektonicznej w znacznej mierze zależy od dostarczonych plików. Bardzo często jest bowiem tak, że architekt pracuje w takich programach, który to nie posiadają zdolności tworzenia gotowych brył. Stworzenie takiej bryły od początku jest zaś zajęciem wymagającym znacznych nakładów czasu i pracy. Istotny wpływ na cenę wizualizacji ma także stopień jej fotorealizmu – im trudniej odróżnić ją od prawdziwego zdjęcia, tym większy wysiłek twórcy, a tym samym wyższe koszty. Wpływ na stawkę wywiera także ilość ujęć, czas poświęcony na poprawki, czy ostateczna rozdzielczość wizualizacji.

Chcąc otrzymać szczegółową wycenę wizualizacji architektonicznej należy przesłać wykonawcy rysunki inwestycji. Po jej uzyskaniu przychodzi czas na zastanowienie, jednak pamiętajmy, że dobra jakość wymaga pewnych nakładów.

Fotografia i grafika

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Druk offsetowy LED UV
Next post Wybieramy drukarnię